Jaarrekening 2018

Onderhoud kapitaalgoederen

Onderhoud Wegen

Onderhoud Wegen

Per 31-12-2018 is de stand van de voorzieningen voor onderhoud wegen als volgt:

  • Voorziening onderhoud wegen   € 860.000,--

De jaarlijkse storting voor de voorziening onderhoud wegen is bedoeld voor al het (tussentijdse) onderhoud aan alle verharding. Op basis van het meerjarig onderhoudsplan bedraagt de storting 2018 € 856.507,--. Deze storting wordt jaarlijks verhoogd voor prijsindexeringen en 1% verhoogd voor areaaluitbreiding. De rehabilitaties (vervanging van de verharding aan het einde van de levensduur) worden opgevoerd via IP’s. Voor de jaren 2018 (€ 598.700,--) en 2019
(€ 1.684.000,--) is hier een bedrag voor gereserveerd. De benodigde financiële middelen voor de periode 2020 - 2023 worden via het IP aangevraagd.  

Volgens de meerjarige onderhoudsplanning 2018-2020 zou de stand van de voorziening onderhoud wegen aan het einde van 2018 ongeveer € 672.000,-- zijn. De werkelijke stand is aanzienlijk hoger. Dit komt vooral doordat een aantal projecten en onderhoudsmaatregelen later worden uitgevoerd dan gepland. Om diverse redenen is de aanpak van de volgende projecten naar achteren geschoven: 'Kerkendijk' (herstraten fietspaden binnen de kom van Someren-Heide), 'Kromvenweg' (gedeelte binnen de kom van Lierop), 'Steemertseweg' (gedeelte tussen Laan ten Boomen en Groenebeemdweg), Vlasstraat (gedeeltelijk). De uitvoering van al dit genoemde onderhoud is alsnog voorzien in 2019.

Het meerjarenonderhoudsplan wordt elke twee jaar geactualiseerd. Dit plan is gebaseerd op de
landelijk geaccepteerde wegbeheersystematiek van het CROW (Stichting Centrum voor
Regelgeving en Onderzoek in de grond-, water- en wegenbouw en de verkeerstechniek). De
werkwijze hierbij is als volgt: gestart wordt met een weginspectie waarbij alle wegvakonderdelen worden beoordeeld op vier schadegroepen: textuur, vlakheid, samenhang en kantstrook. De resultaten van deze inspectie worden ingevoerd in een computerprogramma waarin gedragsmodellen zitten. Op basis van factoren als leeftijd, ondergrond, wegconstructie enz. en de inspectiecijfers stelt het programma onderhoudsverwachtingen vast. De verwachting van de eerste jaren is redelijk betrouwbaar, daarna neemt de betrouwbaarheid af. Bij het vaststellen van het noodzakelijke onderhoud is, anders dan bij andere kapitaalgoederen (gebouwen en riolering), het weer een onzekere factor. Daarom is het noodzakelijk dat het plan elke twee jaar wordt geactualiseerd. Het onderhoud van de eerste jaren wordt getoetst met de praktijk zodat een planning opgesteld kan worden voor de eerste drie jaar. Met het onderhoud voor de eerste twee jaar uit de planning gaan we buiten daadwerkelijk aan de slag.

Het wegonderhoud in 2018 en 2019 is gebaseerd op de meerjarige onderhoudsplanning 2018-2020. In de winter van 2019/2020 wordt een nieuwe meerjarige onderhoudsplanning gemaakt voor 2020 t/m 2022.

Uit de accountantscontrole is gebleken dat de onderbouwing van deze voorziening niet helemaal juist is. Om tijdig de controleverklaring bij de jaarstukken te ontvangen, is ervoor gekozen om nu de gehele voorziening te laten vrijvallen. Voorgesteld wordt om het gehele bedrag in een egalisatiereserve te storten, in afwachting van het overleg met de nieuwe accountant over een te vormen onderhoudsvoorziening.